
-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره24
-
تعداد مقالات1,106
-
تعداد نویسندگان1,604
-
مقالات پذیرش شده247
-
مقالات رد شده859
-
درصد پذیرش22.33%
-
درصد عدم پذیرش77.67%
-
زمان پذیرش (روز)120
-
پایگاههای نمایه شده46
-
تعداد داوران103
-
تعداد مشاهده مقالات866,567
تاثیر رقابت در بازار محصول بر فعالیتهای اجتناب مالیاتی
دوره 3، شماره 4، زمستان 1400، صفحات 77 - 63
1- عضوهیات علمی گروه حسابداری موسسه آموزش عالی شاندیزمشهد
2- عضوهیات علمی گروه حسابداری موسسه آموزش عالی شاندیزمشهد
3- فارغالتحصیل کارشناسی ارشد حسابداری مدیریت، موسسه آموزش عالی شاندیز-مشهد
4- فارغالتحصیل کارشناسی ارشد حسابداری مدیریت، موسسه آموزش عالی شاندیز-مشهد
چکیده :
در فرهنگ نوآورانه دولتها تمایل به دنبال کردن استراتژیهای برنامهریزی مالیانی نوآورانه دارند. از اینرو، در یک محیط رقابتی، مدیران تحت فشار دائمی برای کاهش هزینهها از جمله هزینههای مالیاتی و بهبود کارایی هستند. بنابراین در صنایع رقابتی، شرکتها تحت فشار بیشتری برای کاهش هزینههای مالیاتی از طریق برنامهریزی مالیاتی موثر و نوآورانه هستند. هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر رقابت در بازار محصول برفعالیتهای اجتناب مالیاتی است. برای پیشبرد هدف پژوهش تعداد 115 شرکت برای سالهای 1391تا 1397 (مجموع 707 سال- مشاهده) به روش غربالگری انتخاب گردید. برای آزمون فرضیهها از آزمونهای آماری همبستگی و رگرسیون چند متغیره بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین رقابت در بازار محصول و اجتناب مالیاتی به عنوان شاخصی از برنامهریزی مالیاتی رابطه معناداری وجود دارد. از سوی دیگر نتایج بیانگر این است که پایداری در جریانهای نقدی رابطه بین رقابت در بازار محصول و برنامهریزی مالیاتی را تحت تاثیر قرار میدهد.
کلمات کلیدی :