
-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره24
-
تعداد مقالات1,106
-
تعداد نویسندگان1,604
-
مقالات پذیرش شده247
-
مقالات رد شده859
-
درصد پذیرش22.33%
-
درصد عدم پذیرش77.67%
-
زمان پذیرش (روز)120
-
پایگاههای نمایه شده46
-
تعداد داوران103
-
تعداد مشاهده مقالات866,610
بررسی نقش و قابلیتهای سیستمهای خبره در سیستم آموزشی
دوره 4، شماره 2، تابستان 1401، صفحات 10 - 19
1-
2-
3-
چکیده :
امروزه استفاده از سیستمهای خبره در زمینه آموزش نسبت به گذشته گسترش چشمگیری یافته است؛ چرا که این سامانهها هزینههای جمعآوری شواهد و ارائه خدمات آموزشی را به طور قابل ملاحظهای کاهش داده است. استفاده از این سامانهها در آموزش سبب میشود تا با صرف وقت کمتر و صرف نیروی انسانی کمتر بتوان عرصههای بیشتری را تحت پوشش قرار داد. با اهمیت این موضوع پژوهش حاضر با روش تحقیق توصيفی- تحليلی و با بهرهگیری از مطالعات ميدانی و اسنادي به بررسی نقش سیستمهای خبره در سیستم آموزش پرداخته است. جامعه آماری پژوهش را 43 نفر از اساتید دانشگاهی متخصص در زمینه سیستمهای خبره و آموزشی تشکیل میدهند که به صورت هدفمند و گلوله برفی انتخاب گردیده است. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون آماری T تک نمونهای و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردیده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که مهمترین نقش و قابلیت سیستمهای خبره در نظام آموزشی با آماره 8.311 تشکیل پایگاه جامع داده و اطلاعات آموزشی و سهولت دسترسی به آن و ایجاد زمینه آموزش بر اساس تواناییها و آگاهیهای کاربر و آموزشگیرنده با آماره 8.083 بوده است. همچنین نتایج این پژوهش در سطح 99 درصد اطمینان نشان میدهد که با ضریب 0.703 رابطه معناداری میان ایجاد سیستمهای خبره در نظام آموزشی و کارایی و بهرهوری در این نظام وجود دارد.
کلمات کلیدی :
- 590
- 37
- 1400/11/11
- 1401/01/24
- 1401/05/25