این نشریه را در شبکه‌های علمی همراهی کنید:

لینکدین

ریسرچ گیت

پابلونز

آکادمیا

ارکید

مندلی

گوگل اسکالر

تأثیر ویژگی‌های هیئت ‌مدیره بر عدم تقارن اطلاعاتی با توجه به نقش ارتباطات سیاسی
دوره 7، شماره 1، 1404، صفحات 73 - 86
نویسندگان : نعیمه سادات طباطبائی* 1، حسین جباری 2
1- کارشناسی ارشد حسابداری، موسسه آموزش عالی بینالود، مشهد، ایران
2- استادیار گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی بینالود، مشهد، ایران
چکیده :
عدم تقارن اطلاعاتی پدیده‌ای رایج در بازارهای غیر کارا بسیار است. بازارهای سرمایه نظیر بازار ایران با انبوهی از عدم تقارن اطلاعاتی روبه‌رو است که این امر موجب زیان سرمایه‌گذاران خرد در بازار می‌شود. نا تقارنی اطلاعات می‌تواند برای تمامی ذینفعان شرکت از جمله اعتبار دهندگان و حتی کلیت جامعه نیز زیان‌بار باشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ویژگی های هیات مدیره بر عدم تفارن اطلاعاتی با توجه به نقش ارتباطات با دولت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. این پژوهش از نظر رابطه بین متغیرها علی، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- پس رویدادی می‌باشد که در آن برای آزمون فرضیه‌ها از اطلاعات تاریخی شرکت‌ها و روش‌های آماری استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1393 تا 1398 است و تعداد نمونه آن به روش حذف سیستماتیک 105 شرکت انتخاب شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از روش تحلیل رگرسیون و نرم‌افزار آماری ایویوز استفاده شد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که بین دوگانگی وظایف مدیرعامل و عدم تقارن اطلاعاتی رابطه معناداری وجود دارد در حالی بین استقلال و اندازه هیات مدیره با عدم تفارن اطلاعاتی رابطه معناداری یافت نگردید. همچنین در شرکت های دارای ارتباطات با دولت استقلال و اندازه هیات مدیره دارای رابطه منفی و معنادار با متغیر عدم تفارن اطلاعاتی می باشند.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !