این نشریه را در شبکه‌های علمی همراهی کنید:

لینکدین

ریسرچ گیت

پابلونز

آکادمیا

ارکید

مندلی

گوگل اسکالر

بررسی وضعیت تمرکز، انحصار و رقابت در صنعت خودروسازی ایران
دوره 7، شماره 1، 1404، صفحات 59 - 72
نویسندگان : مهشید محمدی* 1
1- کارشناسی ارشد توسعه اقتصادی و برنامهریزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
چکیده :
صنعت خودروسازي ايران تقريباً از سال‌هاي دهه 30 شمسي شروع‌شده و با افت‌وخیزهای مختلف، در حال حاضر از جايگاه ويژه‌اي از لحاظ پيوندهاي بين‌بخشي در اقتصاد ايران برخوردار شده است. سیاست‌گذاران و مسئولین در دولت‌های مختلف، تحلیل‌های مختلفی در خصوص این صنعت داشته و در پی بازاری رقابتی و دور از انحصارگرایی بوده‌اند. در مطالعه حاضر، ساختار بازار صنعت خودرو ایران با استفاده از دو ابـزار تمرکز و رقابت، طی دوره زمانی 1360-1396 مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و برای تحقق این هدف از طرح تحقیق کیفی استفاده گردید. در پژوهش پیش روی از شـاخص‌هـاي نسـبت تمرکـز n بنگاه ، هرفیندال- هیرشمن و انتروپی مرتبه اول و شاخصان کاوا جاکومین ، تایل و هاناوکس برای بررسی این صنعت استفاده شده است. نتایج حاصل از محاسبه شاخص‌ها، نشان‌دهنده وجود تمرکز بالا در این صنعت است؛ به‌طوری‌که 2 شرکت ایران‌خودرو و سایپا در طی سال‌های موردبررسی به‌طور متوسط 86% سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند. داده‌ها نشان‌دهنده این است که میزان تمرکز در این صنعت پس از سال 1386 و هم‌چنین هم‌زمان با اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی به‌طورکلی روند افزایشی داشته است و اجرای سیاست‌های مذکور موجب افزایش رقابت در صنعت خودروسازی نشده است؛ بنابراین با توجه به ساختار متمرکز صنعت خودروسازی و هزینه‌های رفاهی که این صنعت بر جامعه تحمیل می‌کند، لازم است تا از طریق خصوصی‌سازی، ایجاد رقابت بین بنگاه‌های مذکور صورت پذیرد.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !