
-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره24
-
تعداد مقالات1,106
-
تعداد نویسندگان1,604
-
مقالات پذیرش شده247
-
مقالات رد شده859
-
درصد پذیرش22.33%
-
درصد عدم پذیرش77.67%
-
زمان پذیرش (روز)120
-
پایگاههای نمایه شده46
-
تعداد داوران103
-
تعداد مشاهده مقالات866,516
بررسی وضعیت تمرکز، انحصار و رقابت در صنعت خودروسازی ایران
دوره 7، شماره 1، 1404، صفحات 59 - 72
1- کارشناسی ارشد توسعه اقتصادی و برنامهریزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
چکیده :
صنعت خودروسازي ايران تقريباً از سالهاي دهه 30 شمسي شروعشده و با افتوخیزهای مختلف، در حال حاضر از جايگاه ويژهاي از لحاظ پيوندهاي بينبخشي در اقتصاد ايران برخوردار شده است. سیاستگذاران و مسئولین در دولتهای مختلف، تحلیلهای مختلفی در خصوص این صنعت داشته و در پی بازاری رقابتی و دور از انحصارگرایی بودهاند. در مطالعه حاضر، ساختار بازار صنعت خودرو ایران با استفاده از دو ابـزار تمرکز و رقابت، طی دوره زمانی 1360-1396 مورد ارزیابی قرار میگیرد و برای تحقق این هدف از طرح تحقیق کیفی استفاده گردید. در پژوهش پیش روی از شـاخصهـاي نسـبت تمرکـز n بنگاه ، هرفیندال- هیرشمن و انتروپی مرتبه اول و شاخصان کاوا جاکومین ، تایل و هاناوکس برای بررسی این صنعت استفاده شده است. نتایج حاصل از محاسبه شاخصها، نشاندهنده وجود تمرکز بالا در این صنعت است؛ بهطوریکه 2 شرکت ایرانخودرو و سایپا در طی سالهای موردبررسی بهطور متوسط 86% سهم بازار را به خود اختصاص دادهاند. دادهها نشاندهنده این است که میزان تمرکز در این صنعت پس از سال 1386 و همچنین همزمان با اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی بهطورکلی روند افزایشی داشته است و اجرای سیاستهای مذکور موجب افزایش رقابت در صنعت خودروسازی نشده است؛ بنابراین با توجه به ساختار متمرکز صنعت خودروسازی و هزینههای رفاهی که این صنعت بر جامعه تحمیل میکند، لازم است تا از طریق خصوصیسازی، ایجاد رقابت بین بنگاههای مذکور صورت پذیرد.
کلمات کلیدی :
- 42
- 36
- 1403/07/15
- 1403/11/06
- 1403/12/27