دوره 6، شماره 22، پاییز 1403، صفحات 1 - 13
نویسندگان : شمس الدین نیک منش * و شهناز احسانبخش

چکیده :
امروزه با در نظر گرفتن اهمیت روزافزون دیجیتالی شدن برای مشخص کردن مزیت‌های رقابتی شرکت‌ها، و علاقه پژوهشی رو به رشد زمینه‌ای در تحول دیجیتال، این تحقیق بر قابلیت‌های پویا تأثیرگذار بر نوآوری دیجیتال شرکت‌ها تمرکز دارد. بطورکلی هدف این تحقیق بررسی اثر توانایی های موثر و پویا بر فرآیند توسعه نوآوری دیجیتال شرکت‌ها دانش بینان با نقش تعدیلی استفاده از رسانه های اجتماعی در بین شرکتهای دانش بنیان پارک علم وفناوری البرز بوده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع علی است. مدیران شرکت‌ها دانش بینان پارک علم وفناوری البرز به تعداد 187 نفر که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران جامعه محدود 126 نفر برآورد و بین آن‌ها انتخاب و با پرسشنامه استاندارد که روایی و پایایی آن تائید شده مورد سنجش قرارگرفته است. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌های جمعیت شناختی و استخراج شاخص‌های مرکزی از آمار توصیفی و نرم‌افزار24 SPSS و برای تجزیه‌وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم‌افزار PLS3 Smart استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که قابلیت تولید دانش، کسب دانش و سنجش بازار بر نوآوری دیجیتال تاثیر مثبت معنی داری دارد.این تحقیق به درک بهتر اثر دیجیتالی شدن در زمینه متمایز شرکت‌های شرکتهای دانش بنیان پارک علم وفناوری البرز کمک می‌کند و بینش مفیدی برای بازنگری مدل‌های نوآوری شرکت‌ها ارائه می‌کند.

کلمات کلیدی :
قابلیت تولید دانش، نوآوری دیجیتال، قابلیت های کسب دانش، قابلیت های سنجش بازار


مشاهده مقاله
13
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۹ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۱ شهریور ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۳ آذر ۱۴۰۳