بررسی رابطه برند کارکنان بر رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی
دوره 6، شماره 21، تابستان 1403، صفحات 37 - 65
نویسندگان : سیدبیژن هاشمی * و فتانه یاراحمدی و محمد طاهری روزبهانی
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد برند کارکنان با رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان شرکت شیر پاستوریزه پگاه لرستان انجام شد. روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماري پژوهش، کارکنان شرکت شیر پاستوریزه پگاه لرستان به تعداد 210 نفر می باشد. بر اساس جدول مورگان، حجم نمونه برابر با 136 نفر با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه های ابعاد برند کارکنان؛ عزيزي و همکاران(1391) ،رضایتشغلی؛ دانت (1996) و رفتار شهروندی سازمانی؛ ارگان وکونوسکی (1996) می باشد، که روایی آن¬ها با روایی سازه؛ و پایایی آن ها با آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS23 وSMART PLS2 تحلیل شدند.نتایج فرضیه های پژوهش نشان داد که رابطه متغیرهای ابعاد برند کارکنان با رضایت شغلی و رفتار شهروندی تأیید شده است. از بین فرضیه های پژوهش رابطه مؤلفه های ابعاد برند کارکنان شامل: صداقت، هیجان، شایستگی، مهارت، با رضایت شغلی تأیید و رابطه مؤلفه استحکام با رضایت شغلی رد شده است. و رابطه مؤلفه های ابعاد برند کارکنان شامل: صداقت، هیجان و شایستگی با رفتار شهروندی تأیید و رابطه مؤلفه مهارت و استحکام با رفتار شهروندی رد شده است. کیفیت مدل پژوهش با شاخص GOF 450/0 شد. بر اساس یافته ها می توان نتیجه گیری کرد که بنابراین، تقویت رضایت شغلی و رفتارهای شهروندی سازمانی در بین کارکنان شرکت شیر پاستوریزه پگاه لرستان به دغدغه مهم برای مدیران این سازمان تبدیل شده است و نیازمند شناسایی عوامل موثر با این دو مقوله مهم به منظور تقویت آنها می باشد. به نظر می¬رسد یکی از عوامل مرتبط با رضایت شغلی و رفتارهای شهروندی سازمانی برند کارکنان می باشد.
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد برند کارکنان با رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان شرکت شیر پاستوریزه پگاه لرستان انجام شد. روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماري پژوهش، کارکنان شرکت شیر پاستوریزه پگاه لرستان به تعداد 210 نفر می باشد. بر اساس جدول مورگان، حجم نمونه برابر با 136 نفر با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه های ابعاد برند کارکنان؛ عزيزي و همکاران(1391) ،رضایتشغلی؛ دانت (1996) و رفتار شهروندی سازمانی؛ ارگان وکونوسکی (1996) می باشد، که روایی آن¬ها با روایی سازه؛ و پایایی آن ها با آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS23 وSMART PLS2 تحلیل شدند.نتایج فرضیه های پژوهش نشان داد که رابطه متغیرهای ابعاد برند کارکنان با رضایت شغلی و رفتار شهروندی تأیید شده است. از بین فرضیه های پژوهش رابطه مؤلفه های ابعاد برند کارکنان شامل: صداقت، هیجان، شایستگی، مهارت، با رضایت شغلی تأیید و رابطه مؤلفه استحکام با رضایت شغلی رد شده است. و رابطه مؤلفه های ابعاد برند کارکنان شامل: صداقت، هیجان و شایستگی با رفتار شهروندی تأیید و رابطه مؤلفه مهارت و استحکام با رفتار شهروندی رد شده است. کیفیت مدل پژوهش با شاخص GOF 450/0 شد. بر اساس یافته ها می توان نتیجه گیری کرد که بنابراین، تقویت رضایت شغلی و رفتارهای شهروندی سازمانی در بین کارکنان شرکت شیر پاستوریزه پگاه لرستان به دغدغه مهم برای مدیران این سازمان تبدیل شده است و نیازمند شناسایی عوامل موثر با این دو مقوله مهم به منظور تقویت آنها می باشد. به نظر می¬رسد یکی از عوامل مرتبط با رضایت شغلی و رفتارهای شهروندی سازمانی برند کارکنان می باشد.
کلمات کلیدی :
ابعاد برند کارکنان، رضایتشغلی، رفتار شهروندی سازمانی، شرکت شیر پاستوریزه پگاه لرستان.
ابعاد برند کارکنان، رضایتشغلی، رفتار شهروندی سازمانی، شرکت شیر پاستوریزه پگاه لرستان.
مشاهده مقاله
162
دانلود
6
تاریخ دریافت
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۲ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۲ شهریور ۱۴۰۳