کابرد تئوری رفتاری برنامه ریزی شده بر قصد کارآفرینی (مطالعه موردی: بررسی عوامل قصد کارآفرینی در میان جوانان بلخ)
دوره 6، شماره 23، زمستان 1403، صفحات 43 - 76
نویسندگان : علی خان صمیمی * و محمد یوسف صادقی
چکیده :
در این نوشتار؛ کاربرد تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر قصدکارآفرینی در میان جوانان دانشجو در شهر مزار شریف مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است، کارآفرینی از جمله دغدغه های بسیار بنیادی و اساسی در میان جوانان، کارآفریان، دانشجویان و سایر اقشاری که سرمایه پولی دارند اما از نبود شغل شکایت دارند، می باشد، بنابراین درک، فهم، تجزیه وتحلیل و بازنمودن این مفهوم برای ذینفعان آن از اهمیت بس بزرگ برخورداراست، به خودم به عنوان یک فرد و جوان که نیازهایم را می دانم و می فهمم که به چه میزان این نیازها در اثر نبود کار و شغل که منبع درآمد است محدود، سرکوب و نا دیده گرفته شده است، قابل درک است به همین سبب پژوهشی را با عنوان فوق الذکر شروع نموده ام، در بخش نخست این پژوهش مبانی نظری و ادبیات آن، به گونه مفصل توضیح داده شده است که شامل تعاریف، انواع، مراحل و مدل کارآفرینی بوده و دربخش دوم روش شناسی پژوهش پرداخته شده است اما در بخش سوم اقداماتی عملیاتی انجام گردیده است که فرآیندی آن؛ جامعه آماری برای این پژوهش جوانان دانشجو در مزارشریف تعین گردیده است که نمونه آماری افرادی که در روضیه شریف حضوریافته اند انتخاب شده است، به همین ترتیب به تعداد 200 پرسشنامه در میان نمونه آماری پژوهش توزیع و بعد از جمع آوری، ترتیب و تنظیم آنها به تعدادی 155 پرسشنامه قابل استفاده و برای تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی وارد برنامه SPSS گردیده است. مسیری تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه طوری بوده که برای تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه از دونوع تجزیه و تحلیل بهره گرفته شده است در تجزیه وتحلیل توصیفی که به جمعیت شناختی پرسش شوندگان پرداخته شده است از برنامه SPSS استفاده گردیده است و برای تجزیه و تحلیل استنباطی که در آن روایی، پایایی و تائید و یارد فرضیه ها انجام گردیده است از برنامه SMART PLS4 بهره گرفته شده است و نتیجه استخراج شده از تجزیه و تحلیل استنباطی نشان می دهد که همه ای فرضیه های پژوهش( نگرش نسبت به قصدکارآفرینی، هنجارذهنی نسبت به قصدکارآفرینی، کنترل رفتاری درک شده نسبت قصدکارآفرینی، نگرش نسبت به کارآفرینی، هنجارذهنی نسبت به کارآفرینی، کنترل رفتاری درک شده نسبت به کارآفرینی و قصد کارآفرینی نسبت به کارآفرینی) تائید گردیده اند.
در این نوشتار؛ کاربرد تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر قصدکارآفرینی در میان جوانان دانشجو در شهر مزار شریف مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است، کارآفرینی از جمله دغدغه های بسیار بنیادی و اساسی در میان جوانان، کارآفریان، دانشجویان و سایر اقشاری که سرمایه پولی دارند اما از نبود شغل شکایت دارند، می باشد، بنابراین درک، فهم، تجزیه وتحلیل و بازنمودن این مفهوم برای ذینفعان آن از اهمیت بس بزرگ برخورداراست، به خودم به عنوان یک فرد و جوان که نیازهایم را می دانم و می فهمم که به چه میزان این نیازها در اثر نبود کار و شغل که منبع درآمد است محدود، سرکوب و نا دیده گرفته شده است، قابل درک است به همین سبب پژوهشی را با عنوان فوق الذکر شروع نموده ام، در بخش نخست این پژوهش مبانی نظری و ادبیات آن، به گونه مفصل توضیح داده شده است که شامل تعاریف، انواع، مراحل و مدل کارآفرینی بوده و دربخش دوم روش شناسی پژوهش پرداخته شده است اما در بخش سوم اقداماتی عملیاتی انجام گردیده است که فرآیندی آن؛ جامعه آماری برای این پژوهش جوانان دانشجو در مزارشریف تعین گردیده است که نمونه آماری افرادی که در روضیه شریف حضوریافته اند انتخاب شده است، به همین ترتیب به تعداد 200 پرسشنامه در میان نمونه آماری پژوهش توزیع و بعد از جمع آوری، ترتیب و تنظیم آنها به تعدادی 155 پرسشنامه قابل استفاده و برای تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی وارد برنامه SPSS گردیده است. مسیری تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه طوری بوده که برای تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه از دونوع تجزیه و تحلیل بهره گرفته شده است در تجزیه وتحلیل توصیفی که به جمعیت شناختی پرسش شوندگان پرداخته شده است از برنامه SPSS استفاده گردیده است و برای تجزیه و تحلیل استنباطی که در آن روایی، پایایی و تائید و یارد فرضیه ها انجام گردیده است از برنامه SMART PLS4 بهره گرفته شده است و نتیجه استخراج شده از تجزیه و تحلیل استنباطی نشان می دهد که همه ای فرضیه های پژوهش( نگرش نسبت به قصدکارآفرینی، هنجارذهنی نسبت به قصدکارآفرینی، کنترل رفتاری درک شده نسبت قصدکارآفرینی، نگرش نسبت به کارآفرینی، هنجارذهنی نسبت به کارآفرینی، کنترل رفتاری درک شده نسبت به کارآفرینی و قصد کارآفرینی نسبت به کارآفرینی) تائید گردیده اند.
کلمات کلیدی :
کارآفرینی، نگرش، هنجارذهنی، کنترل رفتاری درک شده، مدل کسب و کار، قصد کارآفرینی.
کارآفرینی، نگرش، هنجارذهنی، کنترل رفتاری درک شده، مدل کسب و کار، قصد کارآفرینی.
مشاهده مقاله
23
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۵ تیر ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۰۷ مهر ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۶ بهمن ۱۴۰۳