دوره 6، شماره 21، تابستان 1403، صفحات 108 - 120
نویسندگان : مریم ابراهیمی ورکیانی و فاطمه سعدآباد * و حسین خالقی و مجید انجیدنی

چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی ارزیابی اثرعلم و فناوری های کسب و کار در تقویت جنبه های شناختی مدیران و کیفیت تصمیمات کارآفرینانه آنان (مورد مطالعه: شرکت های مستقر در شهرک صنعتی بینالود) است. این تحقیق کاربردی به روش توصيفي ـ پيمايشي از شاخه مطالعات ميداني انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر، شرکت های مستقر در شهرک صنعتی بینالود بود که تعداد شرکت ها، 185 نفر گزارش شد، که پرسشنامه در بین مدیران عالی، میانی و عملیاتی توزیع شد. هرکارخانه به طور میانگین 7 مدیر دارد که تعداد جامعه 975 نفر می-باشند. براساس جدول مورگان حجم نمونه 275 نفر برآورد گردید که با استفاده از روش نمونه گیری غیراحتمالی از نوع در دسترس به توزیع و تکمیل پرسشنامه ها در بین مدیران ستادی و صف پرداخته شد. با توجه به جدید بودن متغیرهای پژوهش ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه موجود در مقاله پایه بود که روایی و پایایی آن تست شد. آزمون فرضیه ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش رگرسيون چند متغيره و از نرم افزارهايSPSS و PLS استفاده شده است. روش پژوهش از نوع الگوی ساختاری؛ تحلیل مسیر می باشد. نتیجه تحلیل مسیر بیانگر این است که تشخیص فرصت ها، توسعه فرصت ها و بهره برداری فرصت ها بر جنبه های شناختی مدیران شرکت های مستقر در شهرک صنعتی بینالود تاثیر مثبت و معنادار دارد. تشخیص فرصت ها، توسعه فرصت ها و بهره برداری فرصت ها بر بر تصمیمات کارآفرینانه مدیران شرکت های مستقر در شهرک صنعتی بینالود تاثیر مثبت و معنادار دارد. جنبه های شناختی بر تصمیمات کارآفرینانه مدیران شرکت های مستقر در شهرک صنعتی بینالود تاثیر مثبت و معنادار دارد.

کلمات کلیدی :
تشخیص فرصت ها، توسعه فرصت ها، بهره برداری فرصت ها، جنبه های شناختی مدیران، تصمیمات کارآفرینانه


مشاهده مقاله
154
دانلود
6
تاریخ دریافت
۱۷ دی ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۲ شهریور ۱۴۰۳