نقش میانجی اعتماد بین فردی در رابطه مدیریت منافقانه با تمایل کارکنان به سوت زنی
دوره 6، شماره 21، تابستان 1403، صفحات 14 - 36
نویسندگان : سحر صدرائی * و احمد ودادی
چکیده :
بررسی ها نشان می دهند علی رغم آنکه عدم افشاگری کارکنان در برابر مشاهده تخلفات، مشکلات زیادی در سازمان ها ایجاد کرده اند، این رفتارها و تاثیری که سبک مدیریت می تواند بر آن ها داشته باشد، کمتر مورد تحقیق واقع شده است. بر این اساس، تحقیق حاضر اثری که سبک مدیریت منافقانه می تواند بر تمایل کارکنان بر سوت زنی از طریق اعتماد کارکنان به مدیران داشته باشند را مورد توجه قرار داده است. نمونه آماری تحقیق شامل 285 نفر از کارکنان دفاتر آژانس های مسافرتی مرکز شهر تهران بوده که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه محقق ساخته مدیریت منافقانه شیرازی و همکاران(1399)، پرسشنامه استاندارد سوت زنی پارک و همکاران (2008) و پرسشنامه اعتماد سازمانی ربانی و همکاران(1394) استفاده شده است. پایایی پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ، برای مدیریت منافقانه 87/0، اعتماد کارکنان به مدیر 96/0؛ و سوت زنی 94/0 تایید شد. همچنین با انجام آزمون های مربوطه و تحلیل عاملی تاییدی، روایی مورد نظر نیز تایید گردید. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از آزمون همبستگی(جهت آزمون فرضیات)، روش معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی و با استفاده از نرم افزار spss و lisrel در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که سبک مدیریت منافقانه از طریق اعتماد کارکنان به مدیران به صورت معناداری بر تمایل کارکنان به سوت زنی تاثیر می گذارند. رابطه معنادار و معکوس میان مدیریت منافقانه و تمایل کارکنان به سوت زنی تایید گردید. و رابطه معنادار و معکوس میان مدیریت منافقانه و اعتماد کارکنان به مدیران نیز تایید گردید. همچنین رابطه معنادار و مستقیم میان اعتماد کارکنان به مدیران با تمایل کارکنان به سوت زنی نیز تایید گردید.
بررسی ها نشان می دهند علی رغم آنکه عدم افشاگری کارکنان در برابر مشاهده تخلفات، مشکلات زیادی در سازمان ها ایجاد کرده اند، این رفتارها و تاثیری که سبک مدیریت می تواند بر آن ها داشته باشد، کمتر مورد تحقیق واقع شده است. بر این اساس، تحقیق حاضر اثری که سبک مدیریت منافقانه می تواند بر تمایل کارکنان بر سوت زنی از طریق اعتماد کارکنان به مدیران داشته باشند را مورد توجه قرار داده است. نمونه آماری تحقیق شامل 285 نفر از کارکنان دفاتر آژانس های مسافرتی مرکز شهر تهران بوده که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه محقق ساخته مدیریت منافقانه شیرازی و همکاران(1399)، پرسشنامه استاندارد سوت زنی پارک و همکاران (2008) و پرسشنامه اعتماد سازمانی ربانی و همکاران(1394) استفاده شده است. پایایی پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ، برای مدیریت منافقانه 87/0، اعتماد کارکنان به مدیر 96/0؛ و سوت زنی 94/0 تایید شد. همچنین با انجام آزمون های مربوطه و تحلیل عاملی تاییدی، روایی مورد نظر نیز تایید گردید. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از آزمون همبستگی(جهت آزمون فرضیات)، روش معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی و با استفاده از نرم افزار spss و lisrel در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که سبک مدیریت منافقانه از طریق اعتماد کارکنان به مدیران به صورت معناداری بر تمایل کارکنان به سوت زنی تاثیر می گذارند. رابطه معنادار و معکوس میان مدیریت منافقانه و تمایل کارکنان به سوت زنی تایید گردید. و رابطه معنادار و معکوس میان مدیریت منافقانه و اعتماد کارکنان به مدیران نیز تایید گردید. همچنین رابطه معنادار و مستقیم میان اعتماد کارکنان به مدیران با تمایل کارکنان به سوت زنی نیز تایید گردید.
کلمات کلیدی :
مدیریت منافقانه، سوت زنی، اعتماد بین فردی، آژانس های مسافرتی
مدیریت منافقانه، سوت زنی، اعتماد بین فردی، آژانس های مسافرتی
مشاهده مقاله
153
دانلود
6
تاریخ دریافت
۱۹ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۲۷ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۲ شهریور ۱۴۰۳