تاثیر رقابت در بازار محصول بر فعالیتهای اجتناب مالیاتی
دوره 3، شماره 11، زمستان 1400، صفحات 77 - 63
نویسندگان : سعید پاکدلان و علیرضا آذربراهمان * و زکیه ضیائی و بهناز عزمی
چکیده :
در فرهنگ نوآورانه دولتها تمایل به دنبال کردن استراتژیهای برنامهریزی مالیانی نوآورانه دارند. از اینرو، در یک محیط رقابتی، مدیران تحت فشار دائمی برای کاهش هزینهها از جمله هزینههای مالیاتی و بهبود کارایی هستند. بنابراین در صنایع رقابتی، شرکتها تحت فشار بیشتری برای کاهش هزینههای مالیاتی از طریق برنامهریزی مالیاتی موثر و نوآورانه هستند. هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر رقابت در بازار محصول برفعالیتهای اجتناب مالیاتی است. برای پیشبرد هدف پژوهش تعداد 115 شرکت برای سالهای 1391تا 1397 (مجموع 707 سال- مشاهده) به روش غربالگری انتخاب گردید. برای آزمون فرضیهها از آزمونهای آماری همبستگی و رگرسیون چند متغیره بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین رقابت در بازار محصول و اجتناب مالیاتی به عنوان شاخصی از برنامهریزی مالیاتی رابطه معناداری وجود دارد. از سوی دیگر نتایج بیانگر این است که پایداری در جریانهای نقدی رابطه بین رقابت در بازار محصول و برنامهریزی مالیاتی را تحت تاثیر قرار میدهد.
در فرهنگ نوآورانه دولتها تمایل به دنبال کردن استراتژیهای برنامهریزی مالیانی نوآورانه دارند. از اینرو، در یک محیط رقابتی، مدیران تحت فشار دائمی برای کاهش هزینهها از جمله هزینههای مالیاتی و بهبود کارایی هستند. بنابراین در صنایع رقابتی، شرکتها تحت فشار بیشتری برای کاهش هزینههای مالیاتی از طریق برنامهریزی مالیاتی موثر و نوآورانه هستند. هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر رقابت در بازار محصول برفعالیتهای اجتناب مالیاتی است. برای پیشبرد هدف پژوهش تعداد 115 شرکت برای سالهای 1391تا 1397 (مجموع 707 سال- مشاهده) به روش غربالگری انتخاب گردید. برای آزمون فرضیهها از آزمونهای آماری همبستگی و رگرسیون چند متغیره بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین رقابت در بازار محصول و اجتناب مالیاتی به عنوان شاخصی از برنامهریزی مالیاتی رابطه معناداری وجود دارد. از سوی دیگر نتایج بیانگر این است که پایداری در جریانهای نقدی رابطه بین رقابت در بازار محصول و برنامهریزی مالیاتی را تحت تاثیر قرار میدهد.
کلمات کلیدی :
رقابت در بازار محصول، اجتناب مالیاتی، نرخ موثر مالیاتی.
رقابت در بازار محصول، اجتناب مالیاتی، نرخ موثر مالیاتی.
مشاهده مقاله
654
دانلود
5