مدل مدیریت راهبردی در سازمان های ماموریت محور مبتنی بر نظریه بازی ها
مدل مدیریت راهبردی در سازمان های ماموریت محور مبتنی بر نظریه بازی ها
دوره 3، شماره 9، تابستان 1400، صفحه 220 - 204
نویسندگان : عباس چهاردولی و میثم واحدی مقدم *

چکیده :
داشتن مکانیزم مناسب جهت رویارویی با تغییرات انی محیط پیرامون از چالش های اصلی سازمان ها در عصر امروز است. در این راستا، مفهوم مدیریت راهبردی، تكامل يافته شيوه‌هاي مديريتي است كه براي هماهنگ‌سازي تصميم‌ها و سياست‌هاي كلي با روش هاي اجرايي، براي رسيدن به هدف‌ها در محيط‌هاي در حال تغيير، سامان گرفته است. در این پژوهش سعی شده تا مدل مدیریت راهبردی مناسب برای سازمان های ماموریت محور ارائه گردد. مدل پیشنهادی تحقیق شامل 4 متغیر اصلی بینش، منش، کنش و روش است. در بینش، ارکان جهت ساز فرایند مدیریت راهبردی از جمله مکتب، چشم انداز، بیانیه ماموریت، اهداف، سیاست های سازمان و در متغیر منش، گرایشات اخلاقی و فرهنگی سازمان مورد تحلیل و بررسی قرار می-گیرد. در روش، نظریه بازی ها و مدل گراف در این نظریه، به عنوان یکی از ابزارهای اصلی در بخش تحلیل راهبردی جهت تصمیم سازی مدیریت کلان سازمان و تسریع در پاسخ گویی به تغییرات انی محیط پیرامون سازمان معرفی می شود. مدل پیشنهادی در قالب متدولوژی سیستم های نرم چکلند ارائه شده است. جهت تایید مدل از ابزار پرسشنامه و تحلیل امار توصیفی و استنباطی داده های خبرگان حوزه مدیریت راهبردی استفاده گردید. پس از محاسبه شاخص های روایی، پایایی و برازش مدل پیشنهادی، نتیجه بر ان شد که مدل تحقیق در سطح معناداری مناسبی مورد تایید خبرگان است.

واژگان کلیدی :
مدیریت راهبردی، سازمان ماموریت محور، نظریه بازی ها، سیستم های نرم چکلند